چه زمانی باید به یک طراح ساختمان یا یک تیم حرفه‌ای مراجعه کنیم؟ (۱۰ نکته مهم)
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به این فکر می‌کنید که یک طراح ساختمان استخدام کنید؟ بر خلاف رویکرد سنتی که شامل استخدام یک معمار یا طراح و یک سازنده بود، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از یک شرکت طراحی ساختمان استفاده کنند که خدمات طراحی و ساخت را با هم ارائه می‌کند. قوانین مربوط به شرکت‌های طراحی ساختمان از جایی به جای دیگر متفاوت است. برخی از طراحان ساختمان این خدمات را به طور مشترک ارائه می‌دهند، اما بسیاری از آنها فقط طراحی می‌کنند و کار ساخت را به سازنده می‌سپارند. با وجود شرکت‌های بزرگ‌تر که کار طراحی و ساخت را با هم انجام می‌دهند، بهتر است که کل کار را به یک شرکت بسپارید.

1. ایده کار با یک سازنده حرفه‌ای طرح کنید

در گذشته حرفه معماری و بنایی فرقی با هم نداشتند. اما کار طراحی و ساخت حتی در شرکت‌هایی که هر دو خدمات را ارائه می‌دهند، توسط افراد مختلف انجام می‌شود. با این حال، همکاری نزدیک بین این دو گروه می‌تواند به ظهور یک سازنده حرفه‌ای منجر شود که در قدیم رایج بود. خیلی درباره بودجه سخت‌گیری نکنید. گاها پیش آمده که افراد زبده را بر سر تخفیف از دست داده و با نفراتی ارزانتر همکاری آغاز شده که نتایج مطلوبی به همراه نداشته؛ بنابراین اولویت تخصص و نمونه اجرایی افراد باشد اگر که به دنبال تغییرات مهم هستید.

2. در طراحی یا بازطراحی ملک پیچیدگی داریم

از آنجایی که مدل طراحی ساختمان تمام اعضای پروژه-از جمله طراح، سازنده، مهندس و پیمانکار-را گرد هم می‌آورد، می‌توانید مطمئن باشید که پیچیدگی‌های ساخت‌وساز از همان ابتدا لحاظ می‌شود. حتما به این موضوع توجه کنیدکه پروژه در ابتدا ساده به‌نظر می‌رسد اما واقعا اینطور نیست. گاهی ساده‌ترین تغییرات پیچیدگی‌هایی دارد که می‌تواند با اجرای بد بر ارزش ملک شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

3. زمان‌بندی فشرده‌ای دارید

اختلاف‌نظر بین طراح و سازنده در خصوص نحوه انجام کار می‌تواند روند ساخت را عقب بیاندازد. اما وقتی با یک شرکت طراحی ساختمان کار می‌کنید که هر دو خدمات را ارائه می‌دهد، همه افراد در یک تیم هستند که می‌تواند زمان‌بندی شما را تضمین کند. به لطف این همکاری، حتی اگر هنوز چند کار کوچک در زمینه طراحی باقی مانده باشد، فرایند ساخت آغاز می‌شود.

4. دوست دارید اعضای تیمتان با هم خوب کار کنند

بروز مشکل در فرایند ساخت یک امر طبیعی است، اما وقتی به یک شرکت طراحی ساختمان مراجعه می‌کنید تا پروژه شما را از ابتدا تا انتها پیش ببرد، می‌دانید که اعضای تیم یکدیگر را می‌شناسند و به اندازه کافی به کار هم احترام می‌گذارند.

و با توجه به اینکه این دو گروه سابقه همکاری دارند، انجام تغییرات در مراحل بعدی سریع‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد. این مسئله خیلی مهم است، زیرا اختلاف بین تیم‌های طراحی و ساخت بسیار آزاردهنده است و می‌تواند باعث تأخیر شود که به نوبه خود مخارج شما را افزایش می‌دهد یا باعث توقف پروژه می‌شود.

5. وقتی که طرحی را در وبسایتی خاص یا شبکه های اجتماعی دیده‌اید

«وبسایت خانه انزلی» یکی از معروف‌ترین موسسات ملکی بندر انزلی‌ست که طیف متنوعی از بهترین املاک ویلایی در شهر انزلی را در قالب فایل‌های گوناگون به نمایش می‌گذارد. این سایت املاک اکازیونی دارد که به دست معماران و مهندسین مشهوری طراحی شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان با بررسی فایل‌ها، طرح‌های مورد علاقه خود را دنبال می‌کنند. اگر به طرح مورد علاقه خود برخوردید، ارزشش را دارد که درباره سازندگان آن بیشتر بدانید. پسند کردن کارهای قبلی یک گروه ساختمانی نشانه‌ی خوبی است و حاکی از آن است که با گروه مذکور هم‌نظر هستید.

6. قصد دارید خانه کلنگی خود را بازسازی کنید

بازسازی خانه‌ای که در وضعیت نامناسبی قرار دارد چالش‌برانگیز است. چالش‌های تدارکات، سازمانی و عاطفی مذاکره بر سر قراردادها، شخصیت‌ها و ایده‌های مختلف را هم به آن اضافه کنید. با کمک گرفتن از شرکت‌های بزرگ طراحی ساختمان که تمام کارها را زیر یک سقف (و اغلب ضمن یک قرارداد) انجام می‌دهند، می‌توانید بسیاری از تنش‌ها و فشارهای غیرضروری را که در صورت استخدام دو گروه متفاوت باید با آن‌ها مقابله کنید، فراموش کنید.

7. رعایت بودجه یک اولویت است

در مدل سنتی، سازندگان مختلف پیشنهاد خود را برای ساخت ارائه می‌دهند. مزیت این مدل در آن است که می‌توانید در فرایند ساخت صرفه‌جویی کنید. با این حال، رعایت مفاد قرارداد اولیه تنها عاملی نیست که باعث افزایش هزینه‌های نهایی پروژه می‌شود: ارتباط ضعیف بین طراح و سازنده و تغییرات غیرضروری یا بیش از حد نیز می‌تواند بودجه شما را به هدر بدهد.

در مدل طراحی-ساخت، طراح و سازنده شما ضمن یک قرارداد با هم کار می‌کنند که می‌تواند به کاهش تغییرات غیرضروری منجر شود. همچنین طرفین را بر سر بودجه به یک فهم مشترک می‌رساند.

8. امیدوارید که ریسک‌های احتمالی را به حداقل برسانید

تمام کسانی که در یک پروژه مشارکت دارند، امیدوارند که مشکلی پیش نیاید. اما در صورت بروز اختلاف در مواقعی که با یک شرکت ساختمانی که کار طراحی و ساخت را انجام می‌دهد همکاری دارید، مسئولیت قانونی خطاها و اشتباهات در فرایند طراحی و ساخت بر عهده شرکت خواهد بود. اما در مدل سنتی، صاحب‌خانه خسارت بیشتری متحمل می‌شود؛ زیرا بین معمار یا طراح و سازنده قرار می‌گیرد.

9. می‌خواهید یک خانه «سبز» داشته باشید

معمارانی وجود دارند که در طراحی سبز تخصص دارند. ولی آیا می‌دانید که طراحان ساختمانی هم این مقوله را بعنوان یک تخصص در نظر می‌گیرند؟ اگر به دنبال بازسازی خانه بر اساس اصول و متدهای سبز یا پایدار هستید-مانند پنل‌های خورشیدی و راندمان انرژی بالا-بکارگیری یک شرکت طراحی ساختمان با تخصص سبز انتخاب خوبی خواهد بود.

10. احساس می‌کنید تحت تأثیر فرایند ساخت قرار گرفته‌اید

اگر می‌خواهید خانه رویایی خود را مطابق میل‌تان بسازید، طبیعی است که دستپاچه شوید. یک طراح ساختمان می‌تواند با کاهش استرس مدیریت پروژه و تعداد افرادی که باید با آنها ارتباط بگیرید، فرایند ساخت را ساده‌تر کند. وقتی شرکت مورد نظرتان را انتخاب کردید، رسیدگی به مسائل مربوط به معمار، سازنده و پیمانکار بر عهده او خواهد بود.